Examenstress? Leer ademen!

 

De examenperiode komt eraan.
Examenvrees, faalangst, veel studenten hebben er last van.
Terwijl de ene net iets té laat begonnen blijkt te zijn met studeren waardoor de stress al op voorhand toeslaat, is de ander goed voorbereid maar raakt tijdens het examen in paniek, met een black-out tot gevolg. Misschien herken je dit wel?

Ook tijdens mijn studententijd was stress nooit ver weg. De angst om niet te slagen bezorgde me tijdens mijn eerste jaar rechten zoveel stress dat ik een zona kreeg. Mijn lichaam was uitgeput en reageerde. Platte rust kreeg ik voorgeschreven waardoor mijn angst om niet te slagen bekrachtigd werd. Mijn angst werd werkelijkheid. Zo zie je maar wat angst en stress met je lichaam kan doen!

Nu, een gezonde portie stress tijdens de examens is ok, meer zelfs, is gezond. Positieve stress houdt je immers scherp en alert waardoor je goed kan presteren.

Wanneer stress echter escaleert en uitmondt in angst- en paniekaanvallen en/of black-outs is het gevoel gefaald te hebben vaak niet ver weg. De meest negatieve gedachten spoken dan door je hoofd. Ik kan dat niet. Ik ga sowieso tweede zit hebben. Ik ben niet slim genoeg. Ik heb te weinig gestudeerd.… Twijfel slaat toe, je bent boos op jezelf, je zelfvertrouwen krijgt een deuk. Al snel geraak je hierdoor in een vicieuze cirkel waaruit moeilijk te ontsnappen is. Vaak wordt er dan beroep gedaan op medicatie om de symptomen de baas te kunnen. Slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen, stimulerende middelen, er wordt onder de studenten heel wat geslikt!

Toch bestaat er een andere, betere, gezonde en vooral natuurlijke oplossing! Leer ademen!

Examenstress? Leer ademen!

Door de hartcoherentietechniek toe te passen kom je in een veilige modus. Je ademhaling en hartslag gaan samen resoneren waardoor je brein in balans komt. Je hart stuurt signalen naar je brein dat alles in orde is. Je ervaart dit als een staat van “flow”.

Breathe
To pause.
To make space.
To collect your thoughts.
To remember.
To face the next moment.
To choose.

unknown

Tijdens de examens zal je dus niet meer overmand worden door stress. De stress is er nog wel, alleen kan je die nu beter hanteren. Emoties halen je niet meer onderuit. Je zal helder kunnen denken, je focus en concentratievermogen zullen toenemen en je zal beter kunnen onthouden. En dit simpelweg door je ademhaling!

Ben je benieuwd naar deze wonderlijke techniek? Wil je op een gezonde en natuurlijke manier de examenperiode doorkomen? Wil je meer veerkracht opbouwen? Bel of mail me. Ik leer jou graag ademen!

Add A Comment