Stress: Vriend of Vijand?

 

Hoe kijk jij naar stress? Zie jij stress als iets vervelends, als iets dat je liever kwijt dan rijk bent? Of zie jij stress als een signaal van je lichaam dat aangeeft dat het nood heeft aan rust, ontspanning of verandering?  

In deze blog wil ik een beetje dieper ingaan op het fenomeen stress. Wat is stress nu eigenlijk, en wat doet het met ons lichaam?

Je zal misschien verbaasd opkijken wanneer ik je zeg dat stress een positief gegeven is. Ja, inderdaad! Stress = Positief!

Een gezonde portie stress stelt ons immers in staat om tot actie te komen. Het brengt je letterlijk in beweging. Wanneer deze stressprikkel kortstondig is, is er geen probleem. Je lichaam is perfect in staat om deze stressaanval te incasseren.

Wanneer de stress echter langdurig aanhoudt en wanneer je lichaam niet voldoende rust krijgt om tot herstel te komen duiken de problemen op. Op lange termijn zal het je lichaam ondermijnen en schaden. Denk maar aan de vele burn-outs, hyperventilatie, spijsverteringsklachten, darmproblemen, … Stress is in dit geval negatief.

Het is dus belangrijk om een evenwicht te vinden tussen inspanning enerzijds en rust, ontspanning anderzijds. Laat dit nu in deze hectische wereld een zeer moeilijke oefening zijn! We hollen onszelf voorbij. We eisen en verwachten onnoemelijk veel van onszelf en van de anderen. Stress kunnen we echter niet vermijden. Het zal er altijd zijn. Wat we wel kunnen doen is onze perceptie veranderen. Onze kijk op stress veranderen waardoor stress ons leven minder gaat beheersen.

“Stress is not what happens to us. It ‘s our response to what happens. And response is something we can choose.”                                                                                                                                        Maureen Killoran

Wat gebeurt er in je lichaam?

Wanneer je lichaam stress ervaart versnelt je hartslag, ga je hoger en oppervlakkiger ademen, misschien ga je wel overmatig transpireren. Je stresshormonen waaronder cortisol zijn op dat moment over-productief. Wanneer je langdurig in zo’n situatie verkeert gaat je lichaam hierop reageren. Aanvankelijk zullen de klachten of symptomen heel subtiel zijn. Je lichaam waarschuwt je. Je lichaam geeft perfect aan wat er schort. Je lichaam liegt nooit! Maar luisteren we ernaar? Vaak gaan we aan die klachten voorbij. We willen niet flauw doen. Of we hebben geen tijd om erbij stil te staan. En zo doen we verder. Tot je lichaam je opnieuw waarschuwt met meestal ernstigere klachten. Tijd dus om in te grijpen!

Door de langdurige stress is je zenuwstelsel ontregeld. Je hebt te veel en te lang inspanning geleverd en te weinig rust en ontspanning genomen.

Het goede nieuws is dat je zelf in staat bent om je zenuwstelsel terug in evenwicht te brengen en dit via je ademhaling. Hoezo? Via de ademhaling? Wanneer je inademt versnelt (actie) je hartslag, wanneer je uitademt vertraagt (ontspanning) je hartslag. Tijdens de hartcoherentietraining gaan we inzetten op een kortere inademing en een langere uitademing om op die manier de disbalans in je zenuwstelsel te herstellen. Via eenvoudige oefeningen breng je jezelf terug in balans en zal je kijk op stress veranderen. Van vijand naar vriend!

Wil jij je stress tot vriend maken? Bel of me, ik leer jou graag opnieuw verbinden met je adem!

Add A Comment